Építményadó

Általános információk

Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló épület és épületrész (továbbiakban együtt: építmény).

Üzleti célt szolgáló építmény: olyan épület, épületrész, amit a magánszemély, vállalkozó vagy vállalkozás bevétel-, nyereség-, jövedelemszerzése érdekében használ, vagy ezzel kapcsolatosan költséget számol el.

Az adó alanya

  1. a) a magánszemély,
  2. b) a jogi személy, egyéb szervezet,
  3. c) a magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkező személyi egyesülése,

aki az önkormányzat illetékességi területén a naptári év első napján a lakás és nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész (továbbiakban: építmény) tulajdonosa, vagy az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog jogosultja.

Az adókötelezettség az építmény valamennyi helyiségére kiterjed, annak rendeltetésétől és hasznosításától függetlenül.

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 13. §-ában foglaltakon kívül mentes az építményadó megfizetése alól:

a) a magánszemély tulajdonában lévő lakás céljára szolgáló építmény, mely után a magánszemélyek kommunális adójáról szóló 17/2024.(XI.28.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdés a)-b) pontjai, valamint a  § (2) bekezdésében foglaltak alapján kell a helyi adót megfizetni.
b) a magánszemély tulajdonát képező lakás és üdülő épülethez tartozó, nem üzleti célt szolgáló kiegészítő helyiségek (pl. padlás, pince),
c) a magánszemély tulajdonát képező garázs és a nem lakás céljára szolgáló építmény, melyek nem üzleti célt szolgálnak.

Veresegyház Városban alkalmazott adómérték 2 440,- Ft/m2/év


Az adózónak (tulajdonosnak, vagy vagyoni értékű jog jogosultjának) az adókötelezettség keletkezését (változását) követő 15 napon belül kell adóbevallást tennie az önkormányzati adóhatósághoz az erre a célra rendszeresített nyomtatványon. Az adókötelezettség az adóév első napján (adóév január 1.) fennálló állapot alapján keletkezik. Bevallás a változás évét követő év január 15-ig szankció mentesen benyújtható az önkormányzati adóhatósághoz.

 

Az ügyintézés kezdeményezhető

Az adózó az önkormányzati adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon teljesíti az építményadó kötelezettségének keletkezését, változását, megszűnését, melynek a változást követő év január 15-ig tesz eleget.

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (Dáp tv.) II. fejezetében leírtak szerint a DÁP felhasználó az ügyeit elektronikusan intézi.


A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 19. § (1) bekezdés a; és b; pontja alapján elektronikus ügyintézésre köteles az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, önkormányzat, az ügyfél jogi képviselője.

Az ügy kérelemre indul, a bevallás DÁP felhasználói azonosító nélkül papír alapon nyújtható be.

A bevallás elektronikusan az e-önkormányzati portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) keresztül nyújtható be.

Az ügyintézés díja vagy illetéke

Bevallás benyújtása díj és illetékmentes.

Ügyintézési határidő

Általános ügyintézési határidő 30 nap.

Nyomtatványok

A nyomtatványok az alábbi linken érhetők el.

http://ohp.asp.lgov.hu/

Kapcsolódó jogszabályok

Fizetési határidő és számlaszám

Az építményadót az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 3. számú mellékletének II. pontja alapján meghatározott módon és határidőben Veresegyház Város Önkormányzatának Telekadó Számlájára (10402991-49565452-57481045) kell teljesíteni. Általános befizetési határidő március 15-e és szeptember 15-e.

Letölthető dokumentumok

Adatbejelentő építményadó.pdf
'A' jelű betétlap építményadóhoz.pdf
'B' jelű betétlap építményadóhoz.pdf
Megállapodás.pdf

Ügyintézés

Ügyintézést végző szervezeti egység
Veresegyházi Polgármesteri Hivatal Adóügyi Osztály
2112 Veresegyház, Fő út 35.
Telefon: +36 (28) 588-649

Ügyintéző neve
Győrfi Ibolya
építményadó- és telekadó referens
Telefon: +36 (28) 588-619
E-mail: gyorfi.ibolya@veresegyhaz.hu