Általános információk
TEVÉKENYSÉG MEGKEZDÉSE
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) határozza meg Magyarország területén a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeit és a szálláshely-üzemeltetés bejelentésének rendjét.
A tevékenység akkor végezhető, ha a megkezdést megelőzően bejelentik a település jegyzőjéhez.
SZÁLLÁSHELY TÍPUSOK
- szálloda: az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített szálláshelytípus, amelyben a szálláshely és reggeli szolgáltatása mellett egyéb szolgáltatásokat is nyújtanak a szálláshely-szolgáltatás keretében, és ahol a hasznosított szobák száma legalább tizenegy,
- panzió: az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített szálláshelytípus, amelyben a szálláshely szolgáltatása mellett a reggeli szolgáltatás kötelező, és ahol a hasznosított szobák száma legalább hat, de legfeljebb huszonöt, az ágyak száma legalább tizenegy,
- magánszálláshely: az a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, magánszemély vagy egyéni vállalkozó által hasznosított lakás, üdülő vagy emberi tartózkodásra alkalmas gazdasági épület, illetve azok egy lehatárolt részének és hozzátartozó területének hasznosítása, ahol a szobák száma legfeljebb nyolc darab, és az ágyak száma legfeljebb tizenhat darab,
- közösségi szálláshely: az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített szálláshelytípus, amelyben az egy szobában található ágyak külön-külön is hasznosításra kerülnek, s ahol az e célra hasznosított szobák száma legalább három, az ágyak száma legalább tizenkettő,
- kemping: az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített, külön zárt területen működő szálláshelytípus, amelyben szállás céljából a vendégek és járműveik számára elkülönült területet (a továbbiakban: területegység), illetve üdülőházat (a továbbiakban együtt: lakóegység) és egyéb kiszolgálólétesítményeket és szolgáltatásokat [így különösen: tisztálkodási, mosási, főzési, egészségügyi célokat szolgáló vizesblokk, energiaellátás, digitális információ (WIFI), portaszolgálat] biztosítanak, és amely legalább kilenc lakóegységgel rendelkezik,
- üdülőháztelep: az a kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, közművesített területen létesített szálláshelytípus, amelyben a vendégek részére a szállást különálló épületben vagy önálló bejárattal rendelkező épületrészben (üdülőegységben) nyújtják, amennyiben az e célra hasznosított szálláshelyek száma eléri a hármat, függetlenül a szobák vagy ágyak számától.
- falusi szálláshely: a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény 1/3. mellékletében nem szereplő települések, valamint a természetes gyógytényezőkről szóló külön jogszabály alapján törzskönyvezett gyógyhelyek kivételével az 5000 fő alatti településeken vagy a 100 fő/km² népsűrűség alatti területeken található olyan magánszálláshely vagy egyéb szálláshely, amelyet úgy alakítottak ki, hogy abban a falusi életkörülmények, a helyi vidéki szokások és kultúra, valamint a mezőgazdasági hagyományok komplex módon, adott esetben kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt kerüljenek bemutatásra, és amely a háztartási körülmények között végzett vendéglátó tevékenységre vonatkozó szabályok megtartásával egyéb szolgáltatásként ételszolgáltatást is nyújthat a szállóvendégek részére,
- egyéb szálláshely: nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített épületben, de szálláshely-szolgáltatási céllal és nem magánszemély vagy nem egyéni vállalkozó által hasznosított, önálló rendeltetési egységet képező épületrész, ahol az egy szobában található ágyak külön-külön is hasznosításra kerülhetnek, illetve a szobák száma legfeljebb huszonöt, és az ágyak száma legfeljebb száz,
- nyaralóhajó-szálláshely: az a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 87. § 29a pontja szerinti nyaralóhajó, amelyet a víziközlekedés rendjéről szóló rendelet szerint nyaralóhajózásra kijelölt vízterületen nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából üzemeltetnek, de szálláshely-szolgáltatási céllal hasznosítanak, és ahol az e célra hasznosított nyaralóhajó belsejében kialakított, ággyal rendelkező lakóegységek száma legalább kettő, az ágyak száma minimum négy, befogadóképessége a nyaralóhajó személyzetével együtt legfeljebb 12 fő
SZÁLLÁSHELYKEZELŐ SZOFTVER
A szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentum A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), mint a kormány által kijelölt üzemeltető, felügyelete alatt működik a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK). A platform lehetővé teszi, hogy valós időben legyen látható az ország összes szálláshelyének anonim, forgalmi statisztikai adata. Az NTAK rendszerbe minden magyarországi szálláshelynek kötelező regisztrálnia. Az NTAK rendszerbe az egyes szálláshelyeken használt szálláshelykezelő szoftvereken keresztül érkeznek be a statisztikai adatok, ilyen szoftvert kötelező használatba venni, és ennek megtörténtét a bejelentés benyújtásával együtt igazolni. Az elfogadott szálláshelykezelő szoftverekről, az NTAK regisztrációról és az adatszolgáltatási kötelezettségről a http://www.info.ntak.hu/és a www.info.vendegem.hu oldalakon található információ.)
SZÁLLÁSHELY-MINŐSÍTÉSE
A szálláshely-minősítő szervezet által kiadott minősítő dokumentum (a bejelentés megtétele előtt kötelező szálláshely minősítést végezni. A minősítés alapján a szálláshelyeket a szállodáknál használatos, csillagokkal jelölt minőségi kategóriákba sorolják. Ezt az MTÜ végzi a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület útján. Részletes információk a www.szallashelyminosites.hu oldalon találhatók. A minősítés folyamata hosszabb időt vehet igénybe.
VÁLTOZÁS BEJELENTÉSE
A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-minősítésben bekövetkezett változást követően, valamint a szálláshely-minősítés megújítása során kiállított, dokumentumot haladéktalanul köteles megküldeni a jegyzőnek.
A szálláshely-szolgáltató a R. 6. § (1) bekezdésében meghatározott adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul köteles írásban bejelenteni a jegyzőnek és a változásokat egyúttal köteles átvezetni a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ regisztrációs felületén.
MEGSZŰNÉS BEJELENTÉSE
A szálláshely megszűnését a szálláshely-szolgáltató köteles a jegyzőnek a megszűnést követő nyolc napon belül bejelenteni. A jegyző a bejelentést követően haladéktalanul törli a szálláshelyet a nyilvántartásból.
CSATOLANDÓ DOKUMENTUMOK
- nem a kérelmező tulajdonában lévő szálláshely esetében a telep használatának jogcímére (bérlet, tulajdonosi hozzájárulás, stb.) vonatkozó igazoló okirat (a tulajdoni lap kivételével)
- haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a szálláshely-szolgáltató – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okiratot,
- közös tulajdonban álló szálláshely esetében, ha nem valamennyi tulajdonostárs a szálláshely-szolgáltató, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okiratot,
- a szálláshely-minősítő szervezet által kiadott minősítő dokumentumot
képviseleti eljárás esetén írásbeli meghatalmazás - a szálláshely helyszínrajza (olyan, akár kézzel rajzolt, méretarányos alaprajz a lakásról, amelyen a lakószobák méretét (m²) és az azokban elhelyezni kívánt szállóvendégek számát (fő) feltüntetik)
- a szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumot
- képviseleti eljárás esetén írásbeli meghatalmazás
BENYÚJTÁS MÓDJA
Tájékoztatom, hogy a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (továbbiakban: Dáp. tv.) 2.§ (2) bekezdés b) pontja alapján a helyi önkormányzat és a polgármesteri hivatal elektronikus ügyintézést biztosító szerv, amely köteles az ügyek elektronikus intézését a Dáp. tv-ben meghatározottak szerint biztosítani. A Dáp. tv. 19. § (1) bekezdés a) pontjának aa) alpontja és b) pontja alapján elektronikus ügyintézésre köteles az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, valamint az ügyfél jogi képviselője.
Az ügyben eljáró természetes személyek választásuk szerint használhatják a papír alapú vagy elektronikus ügyintézési módot. Tájékoztatjuk azonban Önöket, hogy amennyiben a bejelentésüket elektronikus úton teszik meg, hatóságunk abban az esetben elektronikus úton fogja a kapcsolatot tartani a bejelentővel. A természetes személyek és az egyéni vállalkozók elektronikus úton, KÜNY-tárhelyükön (ún. ügyfélkapu) keresztül tudják a bejelentésüket hitelt érdemlően megtenni. Gazdálkodó szervezetek cégkapu használatára kötelezettek.
Ügyindítás
A tevékenység bejelentésének megtétele cégek, egyéni vállalkozók számára elektronikus formában az önkormányzati hivatali portál szolgáltatás igénybevételével történik a https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap portálon keresztül. Kizárólag DÁP regisztrációval nem rendelkező magánszemélyek részére van lehetőség papír alapú bejelentés megtételére.
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az elektronikus ügyintézés során kizárólag hitelesített dokumentumok fogadhatók el. Tájékoztató a dokumentumok hitelesítéséről jogi személyek esetén pl.: https://e-szigno.hu/
Felhívjuk figyelmét, hogy gazdálkodó szervezet ügyfél a Dáptv. 26. § – a alapján köteles bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába (a továbbiakban: rendelkezési nyilvántartás) az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét.
A rendelkezési nyilvántartás szolgál az ügyfelek ügyintézési rendelkezéseinek, illetve meghatalmazásainak rögzítésére. A rendelkezési nyilvántartás jelenleg a https://rendelkezes.gov.hu címen érhető el.
IDEGENFORGALMI ADÓ - IFA
A szálláshely hasznosítója mindazoktól a magánszemélyektől, akik nem állandó lakosként az önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát töltenek személyenként és vendégéjszakánként idegenforgalmi adót köteles beszedni. Az adóbeszedésre kötelezettnek az adóköteles bevételszerző tevékenységet a tevékenység megkezdésétől számított 15 napon belül a települési önkormányzat jegyzőjének (továbbiakban: adóhatóság) be kell jelenteni. A bejelentés megtétele illetve a kérelem benyújtása cégek, egyéni vállalkozók számára elektronikus formában az önkormányzati hivatali portál szolgáltatás igénybevételével történik a http://ohp.asp.lgov.hu portálon keresztül. Csak magánszemélyek részére van lehetőség papír alapú kérelem benyújtására.
ÉPÍTMÉNY- ÉS TELEKADÓ
Építmény- és telekadót kell fizetnie az ingatlant szálláshely szolgáltatásra használó tulajdonosnak, illetve haszonélvezőnek amennyiben ő végzi a gazdasági tevékenységet, továbbá az erre használt építményt a 239/2009 (X.20) Korm. rendeletben foglalt szálláshellyé kell minősíttetnie.
Az adózónak (tulajdonosnak, vagy vagyoni értékű jog jogosultjának) az adókötelezettség keletkezését követő 15 napon belül kell adóbevallást tennie az önkormányzati adóhatósághoz az erre a célra rendszeresített nyomtatványon. Az ügy kérelemre indul, a bejelentés elektronikus úton nyújtható be.
Az adófizetési kötelezettségének teljesítésével kapcsolatban részletesen tájékozódhat az Adóügyek menün belül az Építményadó és Telekadó menüpontok alatt
VONATKOZÓ JOGSZABÁLYOK
- a szálláshely szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Kormányrendelet
- Veresegyház Város Önkormányzat Polgármesterének 32/2020.(XI.30.) számú önkormányzati rendelete az idegenforgalmi adóról
- Veresegyház Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2024. (XI. 28.) számú önkormányzati rendelete az építményadóról
- Veresegyház Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2024. (XI. 28.) számú önkormányzati rendelete a telekadóról
- digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló évi CIII. törvény
SZÁLLÁSHELY NYILVÁNTARTÁS
A szálláshely-szolgáltatási tevékenységről a jegyző nyilvántartást vezet, ami elérhető itt
Ügyintézés
Ügyintézést végző szervezeti egység
Veresegyházi Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztály
2112 Veresegyház, Fő út 35.
Ügyintéző neve:
Mészárosné Gál Adrienn
hatósági referens
Telefon: +36 (28) 588-624
E-mail: gal.adrienn@veresegyhaz.hu