Általános információk
Az önkormányzati adóhatóság által előírt kötelezettségek teljesítését akadályozhatja az adózó átmenetileg vagy tartósan fennálló fizetési nehézsége. Az adózó a jogerős fizetési kötelezettségre vonatkozóan - az esedékességet megelőzően illetve azt követően is – kezdeményezheti méltányossági eljárás lefolytatását. A méltányossági eljárás irányulhat részletfizetésre, fizetési halasztásra (együtt: fizetési könnyítés), valamint adómérséklésre.
Fizetési könnyítés kérelmezése esetén adóhatóságunk vizsgálja, hogy a fizetési nehézség kialakulása a kérelmezőnek felróható-e, vagy annak elkerülése érdekében úgy járt el, ahogyan az adott helyzetben tőle az elvárható, továbbá átmeneti jellegű, tehát az adó későbbi megfizetése valószínűsíthető. Fontos, hogy nem engedélyezhető fizetési könnyítés a már beszedett, befizetett helyi adóra.
Az adómérséklés szabályai eltérnek a magánszemély és a jogi személy kérelmezők esetében. Jogszabály alapján az adóhatóság a magánszemély adózót terhelő adótartozást mérsékelheti vagy elengedheti a helyi adók, bírságok és ezek járuléka (késedelmi pótlék) vonatkozásában, ha annak megfizetése az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti.
Jogi személyek esetében adómérséklésre kivételes méltányosságból kizárólag a pótlék- és bírságtartozás vonatkozásában van lehetőség. Adóhatóságunk abban az esetben mérsékli a fennálló tartozást, ha annak megfizetése a jogi személy vagy egyéb szervezet gazdálkodási tevékenységét ellehetetlenítené. Az adóhatóság a mérséklés engedélyezéséhez feltételt is köthet, amely leggyakrabban az adótartozás egy részének megfizetését jelenti.
Természetes személy adózó évente egy alkalommal legfeljebb 1 000 000,-Ft összegű adótartozásra legfeljebb 12 havi pótlékmentes automatikus részletfizetést is kérhet.
Nem természetes személy adózó évente egy alkalommal legfeljebb 1 000 000,-Ft összegű adótartozásra legfeljebb 6 havi pótlékmentes automatikus részletfizetést is kérhet.
Méltányossági eljárás illetékmentes.
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (Dáp tv.) II. fejezetében leírtak szerint a DÁP felhasználó az ügyeit elektronikusan intézi.
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 19. § (1) bekezdés a; és b; pontja alapján elektronikus ügyintézésre köteles az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, önkormányzat, az ügyfél jogi képviselője.
Az ügy kérelemre indul, a kérelem DÁP felhasználói azonosító nélkül papír alapon, az adóhatóságunk által rendszeresített adatlapon nyújtható be. Az adatlapot teljes körűen ki kell töltenie és a megadott igazolásokat (jövedelem, közmű számlák, egyéb kiadások stb.) csatolnia kell. A rendelkezésre álló adatok alapján adóhatóságunk komplex vizsgálatot folytat le, amely során a jövedelmi viszonyok mellett az adózó vagyoni helyzetét is figyelembe kell venni (ingatlanok, gépjármű tulajdon, nagy értékű ingóság) és ezek alapján kerül sor a döntésre.
A kérelem elektronikusan az e-önkormányzati portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) keresztül nyújtható be.
Nyomtatványok
A gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók részére a nyomtatványok az alábbi linken érhetők el.
Kapcsolódó jogszabályok
Az Adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI törvény
Illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
Ügyintézés
Ügyintézést végző szervezeti egység
Veresegyházi Polgármesteri Hivatal Adóügyi Osztály
2112 Veresegyház, Fő út 35.
Telefon: +36 (28) 588-649
Ügyintéző neve
Solymos-Kun Andrea
osztályvezető-helyettes, hátralékkezelési referens
Telefon: +36 (28) 588-644
E-mail: kun.andrea@veresegyhaz.hu